بحث مخصص

المشكله فين......؟
في يوم وفي أول محاولاتي إني أتغيرومن السلبيه ده أتحرر
فوقفت أمام المرايه أبص لنفسي وسألتها وبعدين..؟
فقالتلي كبر دماغك فقولتلها ولحد أمتي ..؟
فقالت اريحلك تسمع لكلمه ليك زمان أتقالت
فقلتلها إزاي انا دلوقتي كبرت وفهمت اما زمان كنت صغير
أشوف الظلم وأقف أتحير أجري علي أبويا وأمي وأنا متغير
فيصرخوا فيا ويقولوا مالك ياأبني
قلتلهم أنا شفت شيئ غريب بيحصل فأتخضوا وقالوا حصل أيه
قلتلهم أستاذي قال حب لأخيك كما تحب لنفسك
وأوعي من الكدب لأنك كده بتخدع نفسك فبقيت احب كل أصحابي
وأقول الحق ولو السيف علي رقابي
فأستغربوا وقالولي ده شيئ كويس امال في ايه
قلتلهم أمال المدرس عمل غير كده ليه..؟
وكان الرد مالناش دعوه وخليك انت في حالك...!
وكبرت شويه شويه وكبرت دماغي ديه قوم يحصل ايه..؟
الاقي ناس بتسرق وتغش وتقول احنا ما نحبش الغش فوقفت
تانى متحير وجريت على أبويا وامى وانا برده متغير
فقالوا لى حصل ايه تانى قولتلهم لقيت الناس بتكذب وتسرق وتغش
وتقول انا ما بحبش الغش فقالوا لى ملكش دعوه وخليك فى حالك
ومره تانيه لقيت الناس بتظلم والظلم بيعلى ويكبر والقوى على
الضعيف والصغير بيقدر فوقفت تانى متحير ورجعت وانا متغير
فقالوا لى حصل تانى ايه فحكيت لهم على الحصل
فكان ردهم عجيب
أبويا قال :خليك مع القوى وأوعى تسيب الضعيف
وأمى قالت: صاحب دائما القوى علشان متبقاش ضعيف
يوم ورا يوم كبرت والظلم كبر ويايا ومن الحيره انا
تعبت بعد ما زادت جوايا
فقلت لنفسى وبعدين من الحيره انا غلبت ومش عارف اروح فين
وفى يوم اتخنقت وزهقت وقلت خلاص انا كبرت
ومفيش ملناش دعوه
وفى مره وانا قاعد وياهم كانوا بشتكوا من الحال
وبيدعوا على ظالم غشاش ومحتال
فاضحكت ومن الضحك هلكت
فقالوا:هو ياواد فى ايه
قلت لهم:لا ولا حاجه ملناش دعوه

0 التعليقات: